14 септември, 2010

Смяна на платната



След като БНТ загуби авторитет и влияние в момента, в който частните национални телевизии се появиха на пазара, се очертаха две основни тенденции в поведението на тв каналите у нас. До голяма степен bTV иззеха от Националната телевизия обществената й функция и се ориентираха към по-възрастната, по-улегналата, семейна аудитория, триумфирайки обаче и сред младите благодарение на формати като "Survivor" и "Music Idol". Nova пък се оказаха експериментаторите, които на моменти се превръщаха в "непослушните деца" на българския медиен щанд. Безспорната заслуга на Нова телевизия е налагането на световни формати и прокарването на реалити предаванията, които - за добро или лошо - впоследствие заляха всички канали. След първите трите безспорно брилянтни сезона на "Big Brother" и единственото издание на "Пълна промяна", последваха не дотам удачни версии на "Страх" и "Цената на истината", както и откровени провали като "Всичко по 10", "Пей с мен", "Островът на изкушенията", "Big Brother 4" и "Big Brother Family". Причината: ръководството на телевизията и творческите екипи на предаванията се втурваха в крайности, което рядко даваше резултат. В същото време прокарването на интриги, лични драми и псевдо-обрати явно поомръзнаха на зрителите. В същото време маниерът "Биг брадър" започна да се прокарва като тънка червена нишка из всички формати - дори когато в оригинал те са замислени в съвсем различна посока.

В последния си сезон (2009/2010), от Nova заложиха изцяло на псевдо-скандалното и се опитваха да шокират аудиторията на всяка цена. От ненужно интригантското "Vip Dance", през постановъчното "Цената на истината" до откровено провалилото се "Big Brother Family", каналът успя да отблъсне огромна част от аудиторията си, приравнявайки я с крайности под формата на участници, известни или не, и в трите формата. Стратегията явно не проработи, след като през пролетта "България търси талант" постигна на моменти аудитория, пет пъти по-голяма от тази на "Биг брадър". Нещо повече извън рейтингите, телевизията придоби недобра слава и загуби дори част от постоянната си аудитория - по-младите градски тип хора, в едно с реномето си.

Новият телевизионен сезон ярко демонстрира опит за смяна на посоката, в която каналът се развива. Опасенията са, че това ще остане само заявка, но не и реален завой в политиката на основните тв предавания на Nova. Така например
"Истината за нас" е лошо замаскиран вариант на "Цената на истината". Колкото и да се опитват продуцентите да убедят аудиторията че това ще е позитивно предаване, самата му концепция не предполага това. Да не кажем, че го изключва. Може би шоуто ще стартира с положителен пример, но едва ли ще изкрета повече от половин сезон, ако изобщо събере желаещи да участват... За липсата на такива свидетелстват отчаяните PR ходове като обещанието лично кметът на София Йорданка Фандъкова да съчетава двойките, или участието на главния редактор Ники Николов в предстартовото издание на шоуто. На всичкото отгоре форматът не е изпробван на практика никъде и вероятността да предизвика сензация е минимален.

В същото време заявеното като топ формата на сезона "Bailando" рискува отново да се подхлъзне по спиралата на "Vip Dance" и в него да има малко благотворителност, малко шоу и много интриги и конфликти. Освен това Nova се оказват в не дотам изгодна позиция, след като се изправят срещу отново благотворителния, но вече наложен формат "Великолепната шесторка", който стартира с предварително силен бекграунд, подкрепата на Unicef и силна национална мисия.

Nova се опитват да върнат част от зрителите си и с наложени предавания като "Сделка или не" и "Стани Богат" (дай Боже в него за разнообразие да участват средностатистически българи, а не поредните реалити звезди). В същото време обаче телевизията продължава да поддържа изключително нескопосаното "Шоуто на Иван и Андрей" и отдавна избледнялото като смисъл и изчерпано от съдържание "На кафе".

При тези твърде рискови ходове дори попадения като новия сезон на "House M.D.", който каналът ще излъчва броени дни след премиерата в Америка, не може да гарантира успех на пазара, камо ли шанс за доминация над bTV. Особено след като от Nova са на път да повторят грешката си от пролетта и има риск да се окаже, че претенцията за общественост е само претенция, без никакво покритие...

3 коментара:

Влади каза...

Не мога да се съглася, Коко, с голяма част от нещата, които си написал.
Факт е, че Нова в последните две години заложи основни на интриги, конфликти и негативи.
От друга страна обаче не бива да забравяме изключително успешния благотворителен сезон на "ВИП брадър".
Една птичка пролет не прави обаче.
От друга страна Би Ти Ви не блести с никакво съдържание. Хората сякаш по навик я гледат, което в никакъв случай не означава, че тя предлага нещо силно като качество.
В никакъв случай Новините не са по-добри нито от тези на Нова, да не говорим за тези на БНТ.
Вечерният пояс след 22 часа е окупиран от години от Слави Трифонов, който предпочитам да не виждам никога. Не виждам по какъв начин той вдига нивото и Иван и Андрей са доста по-свежи от него. Най-малкото изслушват гостите си и не им се карат и окупират тяхното време.
Риалити, да пише се с "И", форматите пък толкова си запрличаха, че вече не виждам смисъл да бъдат гледани.
Не бива да забравяме и кой ръководи рейтингите в България и защо "България търси талант" е било на моменти пет пъти по-гледано от "Биг Брадър фемили", което наистина е дъното като съдържание.

Nik каза...

Има някаква легенда, че бТВ винаги бият Нова по гледаемост и това предполага манипулация на рейтингите. Съществуват десетки примери, че това не е така. Например "Vip Brother" (предаване от сезон 2008/2009) успя да пребори "Music Idol И "Ясновидци II", "Стани богат" е надминавало "Великолепната шесторка" и прочие - примерите са много. Да не говорим, че България е сред малкото държави, в които функционорат две пипълметрични системи - и като съотношение на пазара те показват едно и също. Социологическите изследвания не се различават от пипълметричните. А идеята, че "България търси талант" не е било по-гледано шоу от "Биг Брадър Фемили" е комедийна...

Статията е посветена на последния сезон на Nova и видимите опити посоката и философията от миналата година да се обърнат - не виждам какво общо има коментарът ти с написаното в статията. Иначе за мен новините на Nova не са нищо особено. Лично аз предпочитам категорично и тези на БНТ, и тези на bTV и Pro BG. Това обаче НЕ Е предмет на статията ;)

14.9.10

Анонимен каза...

Забравихте "форт бояр" и "Аламинут",а и Енчо е все още много як.Шоуто на Слави е нещо като НДК.
А най готиното е,че все повече хора спират да гледат изобщо телевизия в реално време.Дори не пускат телевизора.